neděle 25. září 2016

Minimalismus od Martiny pro Martinu

I když nejdiskutovanější knihou je právě osmé "pokračování" Harryho Pottera, dovoluju si přijít s jinou letošní knihou. Přicházím s článkem o další knize, kterou je těžké recenzovat, jelikož pro ni neplatí literárně-kritická hlediska. Přesto si myslím, že se mi zdařilo být dost objektivní.
Možná už jste o knize Minimalismus slyšeli. Je probíraným tématem na sociálních sítích, obzvlášť pokud sledujete nějaké slavné blogerky, a dostala se i do televize. Má své příznivce, kteří knihu i autorku vynášejí do nebes s tím, že jim změnila život, ale má i odpůrce, kteří vzkazují "nekupujte si ji". 
Na blog Martiny Bechyňové jsem narazila poměrně nedávno, asi před dvěma třemi měsíci, a byl jedním z impulzů, které mě po letech vrátily k blogování, i když přesně nevím proč. Navíc se sama o minimalismus zajímám. Byla jsem zvědavá, o čem mohla tahle blogerka napsat, rozhodla jsem se ji podpořit a knihu jsem si koupila. A co na ni říkám? 

Martina Bechyňová: Minimalismus

Česká i světová blogosféra je poseta lidmi, kteří touží po vydání vlastní knihy. Martina Bechyňová, autorka úspěšného blogu The Blondieverse, si tento sen splnila. Rozhodla se obejít hon na nakladatele a tahanice o podobu knihy a letos ji vydala sama na vlastní náklad. O ilustrace se postaral její přítel, o korektury kamarádka. Tak přišla na svět kniha Minimalismus.


Co skrývá minimalistická obálka?

Minimalismus díky svému názvu, členění na kapitoly a tomu, co se o něm šíří na sociálních sítích, vypadá jako motivační kniha. Jenže zdání klame a v tomto případě bohužel i název. Kniha je spíše autobiografií, než motivační příručkou a o minimalismu pojednává minimálně. Sama autorka o názvu říká, že „kdyby se mě však někdo přímo zeptal, proč zrovna minimalismus, tak vlastně ani nevím a nemám pro to žádný racionální vysvětlení“ (s. 45) a uznává, že vhodnějším slovem by byl optimalismus.

Většinu knihy zabírá autorčino vyprávění o životě, sledujeme její cestu od úspěšné materialistické módní blogerky k obyčejné veselé holce, která má sebeúctu, váží si svých blízkých a spřádá plány do budoucna. Mezi tím vším povídáním se Martina snaží rozdávat rady. Jak si vyčistit hlavu, jak se zbavit přebytečného oblečení nebo jak neřešit, co si o vás myslí ostatní. Všechny myšlenky však nejsou dotažené do konce, autorka často odbíhá od tématu, takže sice máte dojem, že vám to říká bezprostředně tady a teď, ale vlastně vám uniká, co byla hlavní myšlenka toho všeho, co na vás vychrlila.

Sama za sebe musím říct, že ne všechny Martininy rady považuji za moudré, ale myslím, že mi to odpustí, protože jsme jenom lidi. Ráda si vyslechnu její zkušenosti ze vztahů a vezmu si z toho něco pro sebe, nicméně si nenechám radit o pěnězích od člověka, který má podle vlastních slov před výplatou na účtě 84 korun a dluží za telefon.

Kniha přišla stylově zabalená s kartičkou s poděkováním.

Jestliže je u knih dobré znát jejich cílovou skupinu, tak u Minimalismu to platí dvojnásob. Kniha je v první řadě určena autorce. Je to úložiště jejích myšlenek, postřehů a zkušeností, které si za dvacet let bude pročítat a bude pozorovat, kam se v životě posunula. Je to mysl dospívajícího člověka, kterému začíná docházet, jak svět funguje, vložená do knižního bloku.

Na druhém místě je kniha pro autorčiny fanoušky a čtenáře jejího blogu. Martina si totiž neláme hlavu se spisovnou češtinou a píše tak, jak k ní slova přichází. Proto může být pro člověka, který dosud žádný její text nečetl, těžké vůbec se do knihy začíst. Ale když to dokážete, budete mít pocit, že tu ta modrovláska sedí s vámi, všechno vám vykládá, rozhazuje rukama a drbe se ve vlasech jako ve svých videích.

Kniha je pro ty, které zajímá život a způsob myšlení této osobnosti. Je důležité také říct, pro koho není. Není pro lidi, kteří očekávají, že je kniha naučí žít minimalisticky. V tom směru je Minimalismus možná lehkým drbnutím, ani ne postrčením správným směrem, a už vůbec ne vodítkem.

Všichni skeptici a odpůrci by ale měli vzít na vědomí, že kniha si neklade literární ambice a sama autorka se nepovažuje za spisovatelku, nýbrž za „holku, co si vydala knížku“. V knize přímo píše, že „Je to obojí, klišé i slátanina. Slátanina mýho života a klišé všech těch myšlenek, co jsem si vytvořila v hlavě a načetla z moudrejch knih.“ (s. 17) A tato věta také nejlépe vystihuje, co je Minimalismus zač. Hodnocení literárně-kritickými hledisky tu neplatí, protože autorka nevyexpedovala literární dílo. Proto je třeba hodnotit  text lidsky.

Možná pokud by se Martina jednou rozhodla držet jen určitého aspektu této knihy a věnovat se například příběhu své lásky nebo svým snům, mohlo by jednoho dne vzniknout i literární dílo. Ale zatím koluje na trhu, nebo vlastně mimo trh, tenhle první pokus, který má největší hodnotu právě pro autorku a čtenáři se buď dokážou naladit na stejnou vlnu s ní, nebo ne.

Přehled
Název: minimalismus
Autor (náhodný generátor slov): Martina Bechyňová
Nakladatelství: žádné
Rok vydání: 2016 (druhé vydání)
Počet stran: 170

Budu ráda za komentáře, obzvlášť pokud jste dočetli až sem :). R.

13 komentářů:

  1. Každopádně Martina nikdy netvrdila, že je spisovatelkou. Knížku jsem nečetl, těším se na ni a uvidíme, zda budu mít stejný či jiný názor :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem se těšila, a i když to nebylo úplně to, co jsem očekávala, nelituju. Dej pak vědět, jestli bys se mnou souhlasil (myšleno s celou recenzí).

      Vymazat
  2. Mám z knížky v mnoha ohledech podobné pocity. Nevadí mi rady od člověka, co má před výplatou na účtě 84 korun (sama tam mívám často ještě méně), spíš mi přišla zvláštní pasáž o tom, že si přece můžeme dovolit triko za tisícovku, když si nekoupíme každý měsíc jedno za stovku, to bude ale asi způsobené tím, že já rozhodně nepatřím mezi lidi, co by si každý měsíc kupovali něco na sebe, protože na to jednoduše nemám a proto je pro mě triko za stovku často jedinou možností jak nechodit nahá nebo v o 2 čísla menším oblečení :) jinak mi přišla knížka zajímavá, i když by si podle mě některé myšlenky rozhodně zasloužily dotáhnout a více rozvést. Na druhou stranu asi chápu, že se možná Martina nechtěla některými tématy tolik zaobírat třeba jen proto, že by pak kniha mohla mít rozsah jako Egypťan Sinuhet nebo To :D za mě je knížka příjemně lidsky napsaná, nenáročná, ideální jako oddych od náročnějších děl.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pasáž o tričku za tisícovku se u mně taky úplně neshledala s pochopením nehledě na to, že jsem se s takovým zbožím ani při běžném nakupování nesetkala. Jako "chudý student" bych do toho ale stejně nešla.

      Vymazat
    2. je pravda, že trika designérů, kteří mají co kus to originál a o nichž tu Marťa píše a která se dají pořídit třeba na akcích jako je Dyzajn market opravdu mnohdy stojí přes 500,-. Na tom posledním sem viděla ponožky, co byl snad pár za 500,- Ale stejně jako ty bych do toho jako chudý pracovník v sociálních službách nešla. Proto si tam kupuju jiný věci..třeba plátěnku ;)

      Vymazat
  3. Knihu jsem si zakoupila taky.Koupila jsem ji s tím,že je to vyprávění známé blogerky o jejím životě a to opravdu je :),takže kdo hledá odbornou literaturu,bude si muset koupit něco jiného.Marťa už od počátku recenzovala,že si chce vydat knihu o svých blogových etapách a to se jí splnilo.Mě se na knize líbilo,že autorka píše od srdce a na nic si nehraje,ale 100 lidí,100 chutí to chápu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsou přesně ta očekávání, která knížka dokáže naplnit :) Já bohužel vzhledem k názvu a zveřejněné ukázce očekávala něco víc o minimalismu, což tam nebylo, ale není to důvod knihu odsoudit, a proto jsem jí dala šanci i tak.

      Vymazat
  4. O knize ani autorce jsem zatím neslyšela. Ráda bych si to přečetla a zhodnotila, ale z druhé strany mám tolik knih, které chci koupit, že za tuhle se mi nějak utrácet nechce. Uvidíme, možná až si trochu pročtu autorčin blog, něco mě nadchne a přeci jen si knížku pořídím.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je zcela pochopitelné. Taky mám dlouhý seznam, ale koupě Minimalismu byla celkem impulzivní akce způsobená nadšením ze znovuobjevení blogového světa. Zkus začít na Martinině blogu a uvidíš, jestli budeš chtít znát podrobnosti.

      Vymazat
  5. Mně Minimalismus moc neláká, přijde mi to jako čiré pozérství. Ale tak, ještě jsem to nečetla, takže nemůžu tak úplně soudit. Uvidíme, snad se ke knize dostanu a udělám si kompletní názor :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chápu, že to tak někomu může připadat, ale Martina má podle mě dost fanoušků na to, aby to aspoň mohla zkusit, vydat knihu, a jak se zdá, tak se to chytlo, když už musela dělat dotisk. Soudit knihu bez toho, abys ji četla, je celkem hloupé, tak to třeba zkus a uvidíš, jestli se ve své domněnce utvrdíš nebo zjistíš pravý opak.

      Vymazat
  6. Název autorčina blogu mi zcela neznámý není, párkrát jsem na něj zavítala a o plánování vydání knížky jsem se tam snad i dozvěděla, ale právě přesně podle názvu jsem očekávala ten počin ubírající se směrem osobnostního rozvoje ve smyslu naučit se žít minimalisticky, a teď jsi mě vyvedla z omylu:D. Ale je to dobře, teď vím, co mohu od dílka očekávat. Moji zvědavost to neodradilo, takže si s velkou pravděpodobností knížku v nadcházejících dnech i tak objednám:).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ráda vyvádím z omylu a ráda jsem z nich vyváděna, takže rádo se stalo.

      Vymazat