pátek 9. listopadu 2018

To nejlepší se stane nad šálkem čaje

Nepiju kávu a jsem pravověrný čajomil. Samozřejmě nic proti kávařům, jenže mně káva nedělá dobře, a navíc čaj má pro mě v životě velký význam.

Čaj je pomocník proti stresu a uklidňující prostředek. Dám si ho ráno, než začne den, abych si do něj pěkně ze startu vnesla povzbuzující vůni a horké pohlazení na jazyku. Šálek čaje mě také uvede do pohody ke konci dne, kdy konečně dojdu domů, aspoň na pár desítek minut hodím starosti za hlavu a obalím ruce kolem teplého hrnku.

Čaj je lék. První, po čem sáhnu, když cítím známky nachlazení, je čaj - zázvorový, šípkový, černý s citrónem, lipový či heřmánkový. Na osvěžení se skvěle hodí mátový.



Čaj podporuje přátelskou atmosféru. Jelikož jsem ten typ, co si s kamarádkami rád dlouho vykládá, není lepší pohoštění než čaj a sušenky. Než čaj zchladne na teplotu, kdy jej můžeme pít, stihneme probrat aktuální dění, pak čaj opatrně popíjíme a spekulujeme o budoucnosti. Sušenky namáčíme do čaje a ukusujeme, zatímco si vyměňujeme tipy na knihy, filmy nebo výlety. Když je čaj už téměř studený a zadumaně dopíjíme poslední doušky, přichází čas na úvahy o povaze vesmíru, života a smrti. Nakonec se rozloučíme a nebo postavíme vodu na další kolo.

Čaj je pojivo vztahu. O vztah je třeba pečovat a udržovat ho stále svěží. Gratuluju všem, komu se to daří doma při vaření, domlouvání nákupu a drhnutí koupelny. Nám funguje čajovna. To je pro nás místo, kde se několik hodin v kuse soustředíme jen jeden na druhého, nedíváme se na hodiny a klábosíme, přesně jako tomu bylo na začátku vztahu. Než vypijeme své dva až tři nálevy, dávno se oprostíme od témat souvisejících s domácností a prací a ocitneme se v krajině snů a umění.

Nejraději mám čaj zelený a bílý, v chladnějším období zkouším různé bylinky a čas od času mě popadne chuť na čaj černý. Ovocným čajům příliš neholduju, maximálně jako příměs zeleného čaje. Většinou piju čaj sypaný a kupuju si ho i domů (do vlastních sklenic pokud možno). Sáčkové čaje mám taky, většinou ty, které piju méně.

A jak si stojí čaj u vás? Pijete ho po litrech nebo jen, pokud není zbytí?


8 komentářů:

  1. Mám svůj obrovitý hrnek na čaj, do kterého dávám ráno dva sáčky a vystačí mi během dne i za studena. Máš pravdu, že čaj je uklidňující. Nese zvláštní auru, zpomalovač času, na chvilku vydechnutí z koloběhu světa. Díky Tvému článku na něj teď mám chuť, jde se vařit - ještě že je to tak jednoduché! :-)
    Zdraví Jerry

    OdpovědětVymazat
  2. Ne nadarmo říkám často místo "Čau" "Čaj" a místo "Čus" "Džus". Bez těchto dvou nápojů si neumím představit vůbec nic. Svůj život. Všednodennost i slavnostní chvíle. Samotu i čas, který trávím s přítelem. Případně jiné společenské příležitosti. Nepiju kávu, i když tu si klidně i dám. Ale nepiju alkohol, jakože vůbec, takže čaj je jediný způsob, jak se v zimě zahřát. A funguje. Moc s ním neexperimentuji, mám ráda černý s citrónem, mátový, pečený jablečný, bezinkový a zázvorový. Ale s těmihle bych si vystačila klidně do konce života, jo, to bych pila pořád. :)

    Měj se krásně. ♥

    OdpovědětVymazat
  3. Najprv som Ti šiel oponovať, že na debaty je lepšia káva, ale potom som si uvedomil, že viacero káv za sebou dá len málokto. Čiže 1:0 pre teba. Pekné "óda" na čaj :-)

    OdpovědětVymazat
  4. To je tak krásný. Mluvíš mi z duše. Chystám si obří hrnek čaje ráno před školou, jeden po obědě a rooibos nebp bylinkový večer. Miluju, když přijdu k někomu domů a první věc, co mi řekne, je: "dáš si čaj?".

    Na druhou stranu přiznávám, že čas od času (obzvlášť během zkouškového) si dám i to kafe.

    OdpovědětVymazat
  5. Tak to snad všichni víme, že bylinky nám hodně dokáží s takovýmito věcmi pomáhat, ale málokdo už ví, že i třeba takový cbd olej a různé cbd doplňky dokáží to stejné, akorát mnohem lépe... Určitě doporučuji si o tom něco málo přečíst, protože je to naprostá paráda :) Ivulenka

    OdpovědětVymazat
  6. To je článek ušitý mně přesně na míru. Mám to úplně stejně a kávu také nepiji. Naopak o to víc miluji čaje. Střídám různé druhy a příchutě. Ráno má u mě své místo čaj zelený, mimochodem o nich se toho mnoho zajímavého včetně recenzí dozvíte tady https://zivotavyziva.cz/zeleny-caj/, večer zase různé bylinkové. No a pak ještě rozlišuji roční období, kdy v zimě převládá zázvor, na jaře spíše ovocné čaje atd.

    OdpovědětVymazat
  7. Teda, já musím říct, že mi tento článek normálně vytvořil chuť na kvalitní jasmínový čaj. Asi si ho půjdu udělat hned, jak se zvednu od stolu. Nedávno jsem od mého přítele dostala krásný čajový set. Přítel ho sehnal na jednom e-shopu se starožitnostmi, protože ví, že miluji pravou čínskou čajovou kulturu. Hrozně ráda z těchto šálků piju! :-)

    OdpovědětVymazat
  8. Jako v určitém ohledu máte fakt pravdu. Já teda netvrdím, že to musí být zrovna šálek čaje. Ale je prostě důležité se občas zastavit a zamyslet se. Já jsem byl třeba před dvěma roky ve hrozném stresu z toho, že se všechno zdražovalo a já měl novou práci a tudíž ne tolik peněz. Tak jsem si sedl, zastavil se a vymyslel, že si zařídím dotace na fotovoltaiku a budu si doma vyrábět na zahradě elektřinu a tu prodávat. A světe div se, vyšlo to! :)

    OdpovědětVymazat