neděle 2. prosince 2018

Adventní bilancování #1: Cesta k zero waste

Už jste ode mě několikrát slyšeli o minimalismu a myslím, že vzhled mého blogu také mluví sám za sebe. V roce 2018 jsem se však zaměřila spíš na trend zero waste. Zatímco minimalismus se mi daří v životě udržovat tak nějak přirozeně a pomáhá mi v tom i moje vychování, se snahou redukovat odpad je to pro mě o něco složitější.

Po absolvování několika přednášek na téma zero waste, zhlédnutí videa Natalie Pažické a všímání si nenasytnosti vlastního koše jsem si uvědomila, že redukování odpadu je velmi důležité pro budoucnost naší planety. A jelikož se jedná o proces, jehož úspěch opravdu záleží na každém jednotlivci, rozhodla jsem se začít na sobě pracovat.

Na začátku roku jsem měla představu, že za každý měsíc přidám alespoň jeden nový zvyk, který mi pomůže na cestě k zero waste. V současnosti vím, že nálepku zero waste si ještě dlouho nezasloužím, zůstaňme tedy u pojmu reducing waste. Jak se mi toto redukování odpadu v uplynulém roce dařilo, co jsem začala dělat jinak a kde ještě vidím mezery?




Jsem rozhodně ráda, že jsem se hned na začátku své cesty podívala na videa o začátečnických chybách, takže jsem se vyhnula nadšenému pořizování různých zero waste vychytávek, které bych zbytečně přidala k tomu, co už mám, a šla tak proti myšlence zero waste. Nenakoupila jsem si sadu sklenic, ale začala skladovat a využívat ty od potravin. Nezačala jsem si všude nosit kovové brčko, protože brčkem pít nepotřebuju.

Měsíc po měsíci jsem si ale přece jen nějaké věci pořídila a začala jimi nahrazovat ty, které jsem používala dosud, ať už ty ve zbytečných obalech nebo na jedno použití.

Tuhé mýdlo místo sprchového gelu
Tuhý deodorant místo deodorantu ve spreji
Látkové kapesníky místo papírových
Pratelné odličovací tampony místo vatových
Kompostovatelná lufa na nádobí místo houbičky
Kompostovatelné sáčky do koše místo klasických

Objevila jsem kouzlo stáčené drogerie, s vlastní nádobkou si zatím chodím pro prací gel z mýdlových ořechů, mýdlo na ruce a gel na nádobí. Na první pohled vás můžou odrazovat ceny, ale věřte mi, že všechno vydrží déle, než čekáte, a ve výsledku třeba z gelu za 120 Kč vyperete 30 praček. Počítala jsem to ;) Dopustit nedám ani na žlučové mýdlo, stojí kolem 15 Kč, před praním s ním zapírám skvrny (a odličovací tampony) a vydrží mi skoro rok.



Také jsem začala využívat bezobalové obchody s potravinami. Z tohoto pohledu je úžasné žít právě v Brně, ale i v řadě menších měst vzniká stále víc bezobalových obchodů. Sypané potraviny jako rýži, čočku, kuskus, ořechy, müsli nebo čaj se snažím nakupovat výhradně do vlastních sklenic, postupně bych tak chtěla nakupovat víc a víc, zahrnout i koření, těstoviny a další.

Zejména když jsem se rozhodla začít používat látkové kapesníky, chtě nechtě jsem si lámala hlavu s reakcí okolí. Jenže víte co? Reakce nebyla žádná. Žádné pohoršující pohledy, žádné udivené povytahování obočí. Lidem je úplně jedno, do čeho smrkáte nebo do čeho si berete v obchodě brambory. Komu se to nelíbí, mlčí, a pokud se setkáte s odezvou, je spíše pozitivní. A když přijdete se svými látkovými pytlíky a sklenicemi do bezobalového obchodu, cítíte se být součástí něčeho velkého.


Jak jsem naznačila na začátku článku, ne všechno jde hladce. Největší překážku momentálně vidím v běžném každodenním nakupování. Pokud chcete žít zero waste, je nezbytné plánovat si jídelníček a nákupní seznam, abyste si podle něj mohli připravit sklenice a krabičky na potraviny. Tohle mi zatím moc nejde, příliš často skončím v supermarketu a nakupuju tak, jak jsem zvyklá. Zero waste je hodně o posouvání hranic komfortní zóny a překonání vlastní lenosti.

Problémy mi dělají i některé nové zvyky, které jsem zatím nevypilovala. Pečivo v látkovém sáčku mi zkrátka brzy ztvrdne, a tak ho doma zatím přendávám do igelitového sáčku. Také stále kupuji tekutý šampon v plastu. Moje vlasy byly vždycky vybíravé a zatím to po žádném šampuku nebo tuhém šamponu nebylo ono. K mé každodenní rutině také stále patří pleťová voda, zatím jsem nenašla lepší způsob, jak se dobře odlíčit. Nicméně věřím, že na vše časem přijdu.

Zbytečné obaly nám do života přichází i bez našeho přičinění a já například stále nedokážu odmítat dárky a malé pozornosti, které zahrnují i obaly. No řekněte, odmítli byste bolestné v podobě rafaella? Tím se dostávám k dalšímu bodu - můj odpad není jenom můj. Moc se mi líbí příběhy rodin, kde se všichni snaží žít zero waste společně, ale není možné někoho nutit, aby vaši cestu přijal za svou, musí k ní dojít sám. Jsem ráda, že v naší domácnosti alespoň třídíme, a to kromě papíru, plastu a skla také hliník, železo a olej.


S blížícím se koncem roku si uvědomuju, jak je skvělé, že mě nadšení do redukování odpadu nepustilo po prvních pokusech. Můj pokrok určitě není zanedbatelný, ale zároveň vím, že je třeba postupovat dál a čeká mě ještě dlouhá cesta, než budu se svou ekologickou stopou spokojená. Jak se stavíte k trendu zero waste vy? A co ze svého života letos před Vánocemi bilancujete?



13 komentářů:

  1. Na internetu se dá najít právě pár tipů na právě pečivo, na svém blogu jsem v jednom článku také radila, co s tím. :) Jinak je to super, některým, jako třeba mně, přišlo logické nekupovat sklenice, ale je dobré na to upozornit, každý může udělat nějakou tu chybičku. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, a vždycky je dobré, když se můžeš předem poučit z chyb ostatních. Je pak víc prostoru na dělání vlastních :)

      Vymazat
  2. Obdivuji, že ses do všech těch drobných, ale třeba i trochu významných změn pustila. Já se snažím neplýtvat, i když samozřejmě se mi to nedaří stoprocentně a nejdu tomu úplně s maximálním nasazením naproti. Ale snažím se omezovat třeba i svou spotřebu vody a elektřiny. Když je mi zima, zacvičím si nebo se přiobléknu. Moc se nekoupu, spíš sprchuju a vždycky docela krátce. Mám v úmyslu si někdy v budoucnu pořešit menstruační kalíšek, ale zatím jsem se neodhodlala.

    Měj se krásně a držím palce s dalšími pokroky. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc :) Na menstruační kalíšek se taky chystám, slyším na něj všude samou chválu.

      Vymazat
  3. Krásně napsáno, moc ti ve tvém snažení fandím. Každý krok se počítá a naše děti nám za něj poděkují. Brno je plné bezobalových obchodů, ale stejně se tomu člověk nevyhne. Začínáme se změnou u sebe, tak snad brzo začnou i obchodníci být vstřícnější.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky Karin :) Určitě bude jen dobře, pokud se bude objevovat víc a víc bezobalových obchodů a sekcí.

      Vymazat
  4. Ahoj, pěkný článek, hodně mě zaujal.
    Mám na tebe pár otázek které mě zajímají.
    Používáš pratelné odličovací tamponky, ale nespotřebuje se tím víc vody na to praní? A navíc ta špína odteče a čistička musí více čistit. Myslím si, že pitná voda je vzácnější v tomto ohledu, než kdybys používala vatové tamponky.
    Dále mě zajímá, proč v obchodě kde si můžu nabrat čočku, rýži atd. do svojí vlastní skleničky, je to výrazně dražší. Pokud to ten obchudek kupuje dejme tomu ve velkém pytlu a takto mu to již dovezou, nemělo by to být levnější? A jakou mám jistotu, že to tomu obchůdku nedovezou v hromadě plastových pytlech jak do normálního obchoďáku a on to jen rozdělá a přesype do těch sklinek.
    A ještě jak píšeš že k tomu nikoho nenutíš a je to jejich vlastní volba. Můžu se zeptat jestli máš partnera, tak jak ten se k tomuto staví?
    Díky za odpovědi.
    Karolína

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

      Vymazat
  5. Moc děkuji za reakci a tady jsou moje odpovědi:
    Nemyslím si, že by pratelné odličováky spotřebovaly výrazně víc vody, na praní určitě ne, protože je peru s běžným prádlem a neperu proto o nic častěji. Možná o trošku víc vody proteče, když je zapírám před samotným praním, ale takto bychom se mohli bavit i o tom, jestli má smysl vymývat kelímky od jogurtů apod. Ve zkratce, problémem spotřeby vody jsem se ještě nezačala víc zabývat, jsem teprve na začátku cesty, kdy se snažím najít lepší alternativy jednorázových a plastových věcí v běžném životě, nicméně určitě je to námět na zamyšlení do budoucna.
    Já osobně nepozoruju, že bych měla nákupy výrazně dražší, když kupuju jen to, co potřebuju a neberu si třeba luštěniny po kilech. Nicméně pokud jsou někde ceny vyšší, je to kvůli kvalitě. V bezobalových obchodech jsou potraviny často v bio kvalitě, případně tu najdeš různé odrůdy a taková rýže basmati je zkrátka dražší než sáčková v supermarketu. Pak je na každém, co chce kupovat.
    Nebojím se, že by bezobalovost v těchto obchodech šidili. Některé obchody (konkrétně Nasyp si v Brně) jsou vůči svým zákazníkům hodně transparentní a kdeco dávají na facebook a instagram včetně fotografií nádob, ve kterých přebírají zboží (a které pak zase vrací), případně není problém se lidí v daném obchodě zeptat. Většina z nich se sama snaží žít zero waste, a tak věřím, že by takové podvádění neschvalovali.
    Co se týče tvé poslední otázky, ano, mám partnera, který se nesnaží žít zero waste, nicméně v současné chvíli oceňuju i to, že moji snahu nepodkopává (naopak mi někdy i připomene látkové sáčky apod.) a aspoň třídí odpad. Samozřejmě by bylo úžasné, kdybychom na zero waste stylu pracovali oba, ale čím víc bych ho přesvědčovala, tím větší odpor by mohl získat. Spoléhám tedy zatím na přirozené plynutí věcí a bezobalové nákupy obstarávám zatím jen já.
    Snad jsem pokryla všechno, měj se pěkně :)

    OdpovědětVymazat
  6. Osobně to mám hozené spíš tak, abych byla spíš soběstačná. Do zero-waste se tak úplně neženu, protože to ne vždy jde. Ale třeba si pečeme doma vlastní chleba v domácí pekárně a pěstujeme vlastní domácí zeleninu, čímž si myslím, že pro přírodu dělám víc, než když bych byla úplně bezodpadová. :)

    OdpovědětVymazat
  7. Super! Díky za super článek. Sama se o Zero waste zajímám a tenhle článek mě moc potěšil. Moc ráda chodím do obchodů Bezobalu. Také jsem si koupila super dřevěné nádobí do kuchyně, se kterým moc ráda vařím. Také mám v plánu zainvestovat do vermikompostéru, abych snížila produkci odpadu ještě o něco víc.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za tip na to nádobí. To se hodí. My se právě o zero waste lifestyle teď snažíme u nás doma. Docela rád bych něco podobného zavedl i ve své firmě, ale obávám se, že tam to bude trochu složitější. K této myšlence mě dovedlo roční hlášení o produkci odpadů za rok 2021 které jsem před pár dny zpracovával. Za minulý rok jsme jich ve firmě vyprodukovali opravdu hodně. Chtělo by to s tím něco udělat.

      Vymazat
  8. Zero waste je skvělá životní cesta, která občas i dlouho trvá. I já se snažím tímto směrem jít. Ať už to jsou nákupy s plátěnkou, kompostování nebo skleněná lahev místo plastových. Kamarádka mi nedávno doporučila mýdlo, které krásně voní a jelikož je tuhé, tak obal nepotřebuje. Je to mýdlo Sangre de Drago z https://apothecamundi.cz/ a i složení je super!

    OdpovědětVymazat