neděle 25. března 2018

Proč je důležité učit se celý život

Až skončím školu, nebudu se už nikdy učit! Kolikrát si to během studií řekneme, a současně víme, že to není pravda. Už od základní školy přece víme, že člověk se učí celý život. Nejde jen o memorování vzorečků a psaní testů, dokud si látku dostatečně nevštípíme. Nevědomě se učíme z každodenních situací - učíme se vycházet s lidmi, být lepší ve své práci, učíme se nazpaměť trasy tramvajových linek, aniž bychom se o to snažili. Učíme se coby batole, když se snažíme lézt po všech čtyřech,  i coby stařík, který poprvé vidí tablet.

V tramvaji v Amsterdamu
Na konec školy jsem se těšila. Na konec memorování věcí, které zapomenu a nikdy nevyužiju, a více času na učení věcí, o které mám skutečně zájem a které budu moct hned uvést do praxe. V dnešní době internetu, sdílení zkušeností na facebooku a webech, internetových kurzů a snadných možností cestování je přístup ke znalostem úžasně jednoduchý. Stále je co objevovat a co nového se učit.

Po odchodu ze školy teprve začíná ta pravá zkouška. Jestli člověk zpohodlní, bude dělat jen úkony nutné k naplnění životního standardu a ve zbytku času odpočívat, nebo převezme iniciativu a bude aktivně pracovat na sebezdokonalování. Nikdo vás už nebude nutit si do hlavy tlouct vědomosti, a teď je jen na vás, abyste se o nové znalosti obohacovali vlastním přičiněním. Učím se díky internetu fotit, snažím se pochopit a aplikovat strukturu románu a učím se, jak žít kvalitněji, minimalističtěji a ekologičtěji.

Učení je jednou ze základních složek života, protože aby se člověk realizoval a mohl se cítit naplněný, potřebuje se posouvat. A nikam se neposunete, pokud se nic nového nenaučíte. Ať už se jedná o chování ve vztahu nebo o znalost pravidel nějaké hry. Život je krátký a je nanejvýš uspokojující využít na maximum čas, který nám byl dán, a dostat se na své cestě co nejdál.

Navíc platí, že čím víc toho víte, tím víc toho nevíte. Učení sytí náš hlad po vědomostech a přináší další prázdná místa, která je třeba zaplnit. Díky učení pomyslně i doslova přicházíte do míst, o jejichž existenci jste neměli tušení, postupně je poznáváte,  a když máte pocit, že to tam znáte, otevřou se další tajné dveře.

Zajímejte se, vyhledávejte si informace, sledujte filmy a dokumenty a poznávejte do hloubky to, co vás zajímá. Nechte si od ostatních lidí otevřít brány do nových světů, zkoumejte je a sbírejte inspiraci. Nikdy nebudete vědět všechno, nikdy nedostanete odpověď na všechny otázky, ale to je dobře. Protože vaše zvědavost a touha po vědomostech vás bude hnát kupředu a formovat vaši osobnost, ať jste kdokoliv a děláte cokoliv.

Budu ráda za váš názor k tématu v komentářích. A jestli jste zvědaví, co přijde dál, přihlaste se k odběru tady nebo na facebooku. R.

10 komentářů:

  1. Já se učím ráda věci, které mě nějakým způsobem zajímají a přijdou mi užitečné. Zato ve škole jsem vždycky trpěla při učení matematiky, ekonomie a podobných věcí, o kterých jsem věděla, že je nikdy nevyužiji. Momentálně mě zajímá ten ekologický a zdravější život, tak se snad zase naučím něco nového :)

    LENN

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám to hodně podobně. Fyziku, chemii a vlastně i biologii jsem spíš trpěla, naštěstí to aspoň bylo vyváženo hodinami literatury a angličtiny.

      Vymazat
  2. Mám rovnaký názor. Učíme sa celý život. Ja som síce ešte stále v štádiu pracného memorovania, no zároveň využívam voľný čas na sebarozvoj. Neviem sa dočkať, kedy školu dokončím a budem mať viac času na to, čo ma baví. Vďaka za článok, veľmi dobre sa číta.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rádo se stalo :) Čím dřív se naučíš povinný (školní či pracovní) a vlastní čas skloubit do užitečné formace, tím líp, jen tak dál.

      Vymazat
  3. Určitě se učíme celý svůj život. Momentálně nestuduji vysokou školu, ale snažím se učit nové věci i tak. Ať už vyhledáváním informací na internetu, nebo návštěvou přednášek, knihoven.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přednášky jsou taky skvělá věc a díky internetu, rádiu a dalším médiím se o nich snadno dozvíš.

      Vymazat
  4. Pěkný a pravdivý článek! Když se člověk přestane učit, zakrňuje.

    OdpovědětVymazat
  5. Krásný, inspirativní, pravdivý článek! ♥ Já se učím moc ráda, jenže ne všechno, co se po mně chce ve škole. Ale už jenom čtení je pro mě často učení. A jazyky, ty mě baví nesmírně. A člověk se občas i náhodou něčemu přiučí, stačí si vyměňovat poznatky s ostatními, kteří toho mnohdy o něčem vědí víc. A víc hlav víc ví. ^^

    OdpovědětVymazat
  6. Hodně inspirativní článek. Často přemýšlím, kde jsem se toho nejvíce naučila a rozhodně ve škole to nebylo. Frontální výuka, kdy učitel předává informace třídě a očekává, že mu příští hodině od slova odříkáte,co chce... to není pro mě a je mi líto, že to zabralo velkou část mého života. Někdy vidím velké rozdíly mezi lidmi, kteří se učí životem a kteří ve škole. Moje spolužačka studuje doktorát a učí na VŠ. Co se nenašrotí, to neumí a když nahodíte téma, tak je trochu nepoužitelná. Moje kamarádka je bez VŠ, ale dost cestuje a mluví plynně anglicky, španělsky a rusky. Ráda si s ní povídám o politice a kultuře jiných zemích. Chodí se mnou občas na přednášky z pedagogiky, hodně čte a zajímá se o politiku. Když něco vysvětluje, tak to má hlavu a patu a je podané velmi zajímavě. Kdybych si měla vybrat mezi ní a spolužačkou, měla bych jasno. Takže dle mě je učení a učení. A to že někdo má VŠ, tak neznamená, že je nějak chytřejší nebo výš než ostatní. Já ted studuji obor, který mě opravdu zajímá a ráda čtu i knihy, které mi vyučující doporučují. Kdybych to nedodělala, tak by mi to bylo líto, ale nebyly by to zbytečný čas, jelikož už teď mi toho bylo hodně předáno a má zas už jiný obrázek v mém oboru. Takže je učení a učení. ;)

    OdpovědětVymazat
  7. Rozhodně souhlasím. Já i ve svých 35 letech beru možnost naučit se cokoliv nového jako novou příležitost. A raduji se přitom z maličkostí. Nedávno jsem třeba zjistila, že existují džegíny, což je údajně jakási kombinace jeansů a klasických legín. No nevím, asi je budu muset vyzkoušet. Což beru taky vždycky jako velkou příležitost, když si můžu ozkoušet něco nového. :)

    OdpovědětVymazat