neděle 6. ledna 2019

Rok v pixelech a plány na zapisování v roce 2019

Právě před rokem jsem na blogu představila Rok v pixelech, nástroj pro mapování spokojenosti s vlastním životem v průběhu jednoho roku. Jelikož se mi tento nástroj v roce 2017 osvědčil, udělala jsem šablonu o 365 políčkách znovu a pokračovala i v roce 2018. Tentokrát jsem použila šest barev místo pěti, přidala jsem barvu pro nemocné dny, ale naštěstí jsem ji použila za celý rok jen třikrát.


Při bilancování roku 2018 jsem se pak neubránila srovnání s rokem 2017 a při pohledu na obě šablony jsem velmi potěšená. Zatímco předminulému roku vévodila zelená barva neutrálních dnů, loňský rok ovládla červená, kterou jsem přiřadila dobrým dnům. Žlutých top dní pak bylo o 10 více, a to i přesto, že jsem v červnu polevila a nechala ho z většiny prázdný.

V červenci jsem však ve vybarvování čtverečků opět našla smysl a budu v něm pokračovat i v roce 2019. Moc se mi líbí, když je Rok v pixelech celý vybarvený a já můžu jedním pohledem zhodnotit, jak jsem prožila uplynulý rok. Při bližším pohledu si u různých políček vzpomenu na různá období, ať dobrá či špatná, nebo i na konkrétní dny. Do nového roku mám navíc i další plány na zaznamenávání toho, jak se cítím a čemu a komu se věnuji.




Zápisník času

Podobně jako jsem kdysi náhodně narazila na obrázek Roku v pixelech, jsem nedávno narazila na Instagramu na něco s názvem "Habit activity tracker". I když už jsem dřív něco podobného zkoušela, tento nápad mě opět dostal svou jednoduchostí a barevností. Potřebujete kostičkovaný sešit a barevné zvýrazňovače a pak už je to jednoduché:

1 stránka = 1 měsíc
1 den = 1 řádek
1 čtvereček = 1 hodina
1 barva = 1 činnost

Podobně jako u roku v pixelech si můžete vybrat, kolik barev budete chtít, a označovat činnosti, jaké budete chtít. Rozhodla jsem se to s množstvím barev nepřehánět a přehled času používat primárně k tomu, abych získala přehled o následujících kategoriích:

modrá - jak dlouho spím
žlutá - kolik času trávím v práci
růžová - kolik času trávím sama
zelená - kolik času trávím s partnerem
oranžová - kolik času trávím s přáteli
fialová - kolik času trávím s rodinou


Zaznamenávat si čas, kdy si čtukdy píšu nebo kolik hodin za měsíc věnuju pohybu, by bylo už příliš zmatené. Naštěstí si tyto činnosti ale zaznamenávám jinam. Jak jste si asi stačili všimnout, zbožňuju zapisování a vybarvování všeho druhu. Nikoho tedy nepřekvapí, že si ráda píšu deník a ještě radši si pak procházím staré zápisky a vzpomínám u nich. Jsem ale čím dál méně důsledná v pravidelných zápisech, a tak jsem potřebovala nový nástroj, který mě udrží v obraze o tom, co zajímavého se každý den odehrálo.

Flow lístek

Před koncem roku jsem navštívila přednášku Petra Ludwiga a dozvěděla jsem se mimo jiné o naučeném optimismu a nástroji zvaném flow lístek. Je to v podstatě tabulka, kde máte na každý den tři kolonky k zapsání něčeho, co vám ten den udělalo radost nebo za co jste vděční. V původní verzi ještě flow lístek zahrnuje hodnocení daného dne, ale tuto roli v mém případě plní Rok v pixelech. 

Tři věci každý den, nic víc, a přece vám to už za pár týdnů pomůže vidět svět kolem sebe v lepších barvách. Už delší dobu si uvědomuju, že je třeba žít život s vděčností, ale všechny své pokusy o zapisování vděčnosti jsem dříve nebo později vzdala. Zatím jsem ale nikdy neměla tak pěkně vytvořenou tabulku. Flow lístek se navíc dá používat i jako minimalistický deníček.

Kam to všechno psát?

Do nového roku jsem si vymyslela kompaktní řešení. Pořídila jsem si jeden útlý kostičkovaný sešit v tvrdých deskách, který můžu všude vozit s sebou a postačí na veškeré mé každodenní zapisování. Jedna strana vpředu je vyhrazena pro Rok v pixelech. Dále si do sešitu budu zapisovat denně své tři pozitivní věci, na každou stránku se pohodlně vejde celý týden. Přesně dvanáct stran pak budu potřebovat na dvanáct měsíců záznamů o tom, jak trávím svůj čas.


Pětiletý deník

Aby byl seznam mých každodenních zápisů úplný, ráda bych zmínila také Pětiletý deník Tam&zpět od českých autorů i výrobců. Na každý den je připravena jedna otázka na váš život a vaše názory, odpovídat na ni budete každoročně po dobu pěti let. Zkrátka 365 otázek, 1825 odpovědí, 1 člověk a 5 osobností.

Jste také zapisovací maniaci nebo se raději spoléháte jen na svou paměť? Mně všechny tyhle čtverečky a tabulky dlouhodobě pomáhají se sebereflexí, kterou člověk potřebuje, aby se mohl vyvíjet. Pokud vás některé z mých zapisování zaujalo, budu ráda, když ho také vyzkoušíte. A jestli jste si od loňska vedli Rok v pixelech, pochlubte se, ať už v komentářích nebo na facebooku Introvertního světa.




13 komentářů:

  1. Na přednášce jsem byla taky, bylo to super, ale nedělám nic z toho co říká nebo píše on. Našla jsem si svůj systém, který mi vyhovuje. :-) Ovšem ten rok v pixelech je opravdu zajímavý a líbí se mi to. O to víc i ten další, co se aktivit týče. Fakt super, do toho asi půjdu! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě je potřeba si ze všech těch doporučovaných pomůcek a nástrojů vybrat to, co ti bude vyhovovat. Tak ať se hezky vybarvuje :)

      Vymazat
  2. Moc pěkný a inspirativní článek! Já jsem se tenhle rok poprvé pokusila o bullet journal a bohužel jsme několik měsíců úplně vynechala. Teď jsem se do něj zas znovu pustila, tak doufám, že mi to vydrží! Zaznamenávám si tam hlavně svou pohybovou aktivitu, takže si označuju dny, kdy jsme cvičila nebo se věnovala nějaké jiné pohybové aktiviě. Také se snažím zaznamenávat malé radosti, jednak do deníku a také na blog. Ale ani v tom jsem nebyla příliš důsledná, tak snad se polepším!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To znám, však jsem taky vypustila skoro jeden celý měsíc u roku v pixelech :D Ale pokud v tom nástroji člověk vidí smysl, vždycky se dá vrátit.

      Vymazat
  3. Ten princip roku v pixelech se mi líbí. Je to neskutečně jednoduchý a přitom užitečný. Teda ... potenciálně. Je třeba to prohnat nějakou retrospektivou. A každý to může pojmout jinak. Sledovat, co ho zajímá. Mám chuť si koupit čtverečkovaný sešit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Čtverečkovaný sešit je velmi užitečná věc, doporučuju :) Jakmile přijdeš na tu správnou kombinaci nástrojů (např. rok v pixelech + deník), půjde ta sebereflexe ještě líp. Jak říkáš, potenciál to má, jen se s tím musí umět zacházet.

      Vymazat
  4. Já se musím přiznat, že jsem si úplnou náhodou pořídila sedmiletý deník a vážně jsem za to ráda, je to takový malý splněný sen. :)

    OdpovědětVymazat
  5. Tohle mě opravdu moc zaujalo. Je to zvláštní, ale zajímavý nápad :)

    OdpovědětVymazat
  6. Tento nápad mi je veľmi sympatický, keďže som freak na zapisovanie všetkého druhu a vyfarbovanie a rôzne lístočky. Možno nejakú vlastnú obmenu vyskúšam :P

    OdpovědětVymazat
  7. Jsem jednoznačně zapisovací maniak - a rok v pixelech mě opravdu moc zaujal !! :) Asi se na to jdu rovnou vrhnout nebo já nevím :D O "habit activity tracker" už jsem slyšela a taky jsem o tom přemýšlela :) Perfektní článek! :))

    www.adele-daily.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
  8. Fakt respekt! Tohle bych v životě nevydržel déle než pár dní a už bych začal kdo ví jak zpětně domýšlet, jak to vlastně před pár dny bylo... Fakt hustý!

    OdpovědětVymazat
  9. Rok v pixelech a zápisník času znějí hodně zajímavě, slyším o tom prvně :) Myslím, že ten zápisník času může být i dost motivační, pokud se člověk chce pustit do nějaké činnosti a její praktikování si potom vždy zakreslí (zároveň je to meditativní a zábavnější než si jen odškrtnout položku třeba v diáři). Chtěla bych do svého života zařadit více pohybu, tak by nějaký takový nástroj nebyl špatný na sledování toho, jak se mi to daří.

    OdpovědětVymazat
  10. Skvělé to jsou úplně bezvadné tipy. Během této doby covidové jsem si do obýváku pořídila i veslovací trenažer abych se nějakým způsobem hýbala. Nedělá to hluk a člověk se u toho zapotí úplně stejně jako když chodí běhat. Nebo běhá na běžeckém pásu. Ale myslím, že mi jsou v tomhle ohledu sousedi víc vděční :)

    OdpovědětVymazat